Gepubliceerd in inspiratie

Is print dood of juist springlevend?

Bedrijven en merken ondervinden dat drukwerk nog steeds onderdeel is van een succesvolle marketingcampagne.

Door Rogier

Inleiding

De afgelopen decennia heeft onze huidige samenleving een grote verandering doorgemaakt, waarbij we hebben gezien hoe een voornamelijk offline wereld ineens veranderde in een grotendeels online wereld. Dit is mede mogelijk gemaakt door de opkomst van het internet, e-mail, websites en social media. Hierdoor is digitalisering nu een onlosmakelijk onderdeel is van ons huidige leven. Dat drukwerk een groot marktaandeel kwijt is door de enorme groei van de online wereld bleek onontkomelijk, maar daarmee verliest het medium zijn kracht niet. Sterker nog, steeds meer bedrijven en merken ondervinden dat drukwerk nog steeds (of opnieuw) onderdeel is van een succesvolle marketingcampagne.

Drukwerk is tastbaar, persoonlijk en doeltreffend

Toch richten veel bedrijven zich tegenwoordig enkel op digitale media. Echter, waar digitale media stopt, kun je met drukwerk een boodschap tastbaar maken en de doelgroep meenemen in een optimale merkbeleving. Drukwerk prikkelt onze zintuigen doordat je het niet alleen kunt zien, maar ook kunt ruiken en voelen. Het zijn fysieke producten die je kunt vasthouden en meenemen. Daar komt de emotionele waarde nog eens bovenop. Door nog een stapje verder te gaan en drukwerk te personaliseren, vergroot je de kans dat een merk of bedrijf top-of-mind is. De perfecte manier dus waarmee je de doelgroep kunt boeien, binden en behouden.

Door drukwerk in te zetten waar het in dit digitale tijdperk voor bedoeld is, valt er winst te halen die je op geen enkele andere manier kunt verkrijgen. Een mooi of origineel visitekaartje zorgt bijvoorbeeld bij een ontmoeting voor een goed contactmoment. En wie voelt zich nu niet speciaal na het ontvangen van een gepersonaliseerd magazine? Drukwerk is daarom (nog steeds) een geliefd middel om de aandacht op een merk of bedrijf te vestigen en uitsluitend de gewenste boodschap met de doelgroep te communiceren.

Een nieuwe manier om je te onderscheiden in de markt

Tegenwoordig is men gemiddeld zo’n zeven uur per dag bezig met online media. Het digitale aanbod is enorm, maar zorgt tegelijkertijd ook voor een overload aan informatie. Waar we op websites afgeleid worden door pop-ups, call-to-actions en bewegende elementen, biedt drukwerk ons de rust om te focussen op hetgeen dat voor ons ligt. Door het verspreiden van drukwerk zien (potentiële) klanten dat je aandacht aan hen besteedt, verder denkt dan een beeldscherm en de lezer een fijne ervaring wilt bieden. Dit wordt niet alleen gewaardeerd, maar hierdoor vergroot je ook de kans op een optimale merkbeleving.

Naast digitale media biedt het inzetten van drukwerk dus veel kansen. In dit digitale tijdperk is het een nieuwe manier om je te onderscheiden van concurrenten in de markt. Helemaal nu veel bedrijven zich als onderdeel van een marketingcampagne enkel op digitale media richten. Of je drukwerk nu inzet om de lezer te informeren, inspireren of aan te zetten tot actie, met een sterke boodschap maak je juist in dit digitale tijdperk indruk op klanten. Bovendien vergroot het niet alleen de merkmeerwaarde, maar ook de betrouwbaarheid van je merk.

Marketing is zoveel meer dan alleen online

Als je in deze tijd denkt aan marketing, dan ga je al snel uit van de diverse uitingen die je op schermen tegenkomt, zoals websites, online advertenties en nieuwsbrieven. Toch is het belangrijk om drukwerk niet over te slaan. De praktijk wijst namelijk uit dat online en offline communicatiemiddelen elkaar versterken. Het is dus niet of/of, maar in de meeste gevallen werkt en/en veel beter. Het is een kwestie van het kiezen voor de juiste mix. Door offline communicatiemiddelen mee te nemen in je marketingstrategie, zorg je ervoor dat de cirkel helemaal rond is. Pas dan behaal je het maximale resultaat.

We kunnen dus concluderen dat print niet dood is. Integendeel: het is springlevend. Om op te vallen en je te onderscheiden in de digitale wereld, moet je vooral niet doen wat de rest doet. Iedereen weet dat het online tegenwoordig een enorme uitdaging is om écht de aandacht van de doelgroep te trekken. Drukwerk kunnen we niet makkelijk wegklikken of langsheen scrollen. Het ligt namelijk thuis of op kantoor. Kortom, drukwerk is en blijft belangrijk – ook in het digitale tijdperk. Het zal daarom absoluut niet verdwijnen. Drukwerk vult online juist uitstekend aan, met als gevolg dat de combinatie van de twee de boodschap versterkt. Inzetten op print dus!

Heb je vragen over onze drukwerkoplossingen, aanvullende diensten of wil je een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van onze ontwikkelingen, recente nieuwsberichten en relevante artikelen over drukwerk? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.