Inspiratie Deze week in de spotlight: Rogier Oude Avenhuis

Inmiddels is hij alweer ruim een half jaar onderdeel van De Drukwerk Specialist. Vorig jaar in oktober werd Rogier gevraagd om zijn goede vriend Maikel te versterken met het verder uitbouwen van het bedrijf. Ondanks zijn plannen om werkervaring op te doen in het buitenland, pakte hij de uitdaging om te ondernemen met beide handen aan. Met zijn kennis en ervaring op het gebied van marketing & sales, is Rogier verantwoordelijk voor alle marketing- en communicatie-uitingen, het onderhouden van relaties met bestaande klanten en brengt hij het bedrijf verder onder de aandacht bij bedrijven in de regio. In dit blogartikel leer je Rogier beter kennen, ontdek je zijn visie op de toekomst van De Drukwerk Specialist en lees je hoe hij samen met Maikel het bedrijf verder wil ontwikkelen.

Hoe bevalt het eerste half jaar als ondernemer?

Waar zal ik eens beginnen, haha. Het bevalt beter dan verwacht! Er kwam veel op mij af vanaf het moment dat Maikel me benaderde en ik een sprong in het diepe maakte. Nadat ik de knoop doorhakte, moesten we snel schakelen om vanaf januari meteen een goede start te maken. De eerste maanden waren voor mij erg spannend. Ik kwam terecht in een voor mij onbekende sector. Daarnaast heb ik voor een multinational gewerkt, terwijl Maikel de afgelopen vier jaar het bedrijf alleen heeft gerund. Nu moesten we vanuit huis intensief met elkaar samenwerken. Daar komt nog bij dat we al lang goede vrienden zijn, wat ook de nodige risico’s met zich mee kan brengen. Voor ons beiden was dit dus een grote verandering, waarbij we ons in de beginfase veel moesten aanpassen.

Omdat voor mij het ondernemen en de sector onbekend waren, heb ik in deze beginfase veel afspraken gepland met ondernemers, leveranciers en bestaande klanten. Dit waren leuke en leerzame gesprekken waarin ik veel nuttige adviezen heb gekregen. Tevens gaf mij dit vertrouwen om ons bedrijf verder onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten in de regio. We hadden immers nieuwe klanten nodig om te groeien. In het eerste kwartaal heb ik daarom ook veel afspraken ingepland met bedrijven uit de regio, die we mogelijk konden helpen met het verzorgen van drukwerk.

In het tweede kwartaal wierp het harde werken zijn vruchten af en zagen we het effect van onze inspanningen in het eerste kwartaal. Dit gaf vertrouwen. Omdat we zo snel mogelijk wilden professionaliseren, zijn we vanaf juni vanuit onze thuiswerkplek verhuisd naar een kantoor aan de Denekamperstraat in Ootmarsum. Voor ons was dit een hele mooie stap. Al met al bevalt het eerste half jaar dus heel goed als ondernemer.

"In het tweede kwartaal wierp het harde werken zijn vruchten af en zagen we het effect van onze inspanningen in het eerste kwartaal”

Wat vind je het leukste aan je werk?

Netwerken en interactie zoeken met zowel bestaande als potentiële klanten om te onderzoeken of onze diensten van toegevoegde waarde zijn, in welke vorm dan ook. In de meeste gevallen plan ik een korte afspraak met (potentiële) klanten, maar ik spreek bijvoorbeeld ook mensen op netwerkbijeenkomsten of op een beurs. Tijdens een gesprek kom ik er al snel achter of de werkwijze van de desbetreffende klant aansluit bij de manier waarop wij werken.

Als dit het geval is, het vertrouwen er is én we een bepaalde meerwaarde kunnen bieden, dan is dit meestal het begin van een samenwerking. Dit is precies hetgeen waar ik energie van krijg. Het leukste is natuurlijk wanneer we na enkele weken te horen krijgen dat een klant erg tevreden is met de samenwerking en het drukwerk dat geleverd is. Daar doen we het uiteindelijk voor.

De samenwerking met Maikel maakt mijn werk daarnaast ook leuk. Zoals hij in zijn blogartikel al aangaf, hebben we allebei onze eigen rol en vullen we elkaar goed aan. Ik richt mij op de commerciële kant en Maikel regelt alles achter de schermen. Dit maakt ons samen een sterk team. De samenwerking bevalt zelfs zo goed dat ik geloof dat ik mij geen betere compagnon had kunnen wensen. Ik ben Maikel daarom erg dankbaar voor de kans die ik heb gekregen.

Wat doe je naast je werk in het dagelijkse leven?

Ik woon momenteel weer in Ootmarsum. Mijn familie woont in de buurt, wat maakt dat ik meer contact heb met mijn ouders, drie zussen, neefjes en nichtjes. In mijn vrije tijd sport ik graag. Het liefst ga ik voor mijn werk een rondje hardlopen of even naar de sportschool, zodat ik na mijn werk tijd voor mezelf heb. De afgelopen jaren ben ik veel bezig geweest om mezelf op persoonlijk gebied verder te ontwikkelen. ‘s Avonds luister ik tijdens een wandeling graag naar een podcast of lees ik een inspirerend boek. In de weekenden spreek ik af met familie en vrienden. Het festivalseizoen is weer in volle gang, dus ik heb deze zomer nog wat mooie feestjes op de planning staan. Tot slot haal ik veel plezier uit het maken van een mooie reis, maar door het ondernemen is dit even op een laag pitje komen te staan.

Waar ben je het meest trots op bij De Drukwerk Specialist?

Dat we in korte tijd zoveel mooie stappen hebben gemaakt. In eerste instantie hadden we het plan om het een jaar aan te kijken. Als de samenwerking goed zou bevallen, zouden we overgaan naar een kantoor en konden we versterking zoeken. Omdat de samenwerking goed bevalt, we nieuwe klanten hebben gekregen én er een mooie kans voorbij kwam, besloten we om na vijf maanden een kantoor te betrekken.

In de tussentijd hebben we voor bestaande en nieuwe klanten mooie opdrachten uitgevoerd waar we met een trots gevoel op terugkijken. Stiekem ben ik er ook wel een beetje trots op dat we in korte tijd hebben laten zien dat het mogelijk is om in een verzadigde markt te groeien. Bovendien is dit een markt waarin een digitaliseringsslag is gemaakt. Drukwerk zou op zijn retour zijn, maar niets is minder waar. Wij geloven dat drukwerk blijft bestaan - ook in het digitale tijdperk.

Hoe zie je de toekomst bij De Drukwerk Specialist voor je?

Ik ben erg positief over de toekomst van De Drukwerk Specialist. We hebben het afgelopen half jaar laten zien dat we goed met elkaar kunnen samenwerken en dat we klanten toegevoegde waarde bieden. Onze toegevoegde waarde zit vooral in persoonlijk contact, snelheid en flexibiliteit. Ik hoor regelmatig tijdens afspraken dat klanten het fijn vinden om snel en vooral goed geholpen te worden. Wij zijn hierop ingericht. In de meeste gevallen hebben klanten binnen één uur een offerte op maat in hun mailbox.

Alles bij elkaar genomen hebben we mooie stappen gemaakt en smaakt onze samenwerking naar meer. Ik heb er daarom alle vertrouwen in dat er nog veel mooie ontwikkelingen aan gaan komen.

Heb je vragen over drukwerk, onze diensten of wil je een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.